12 dec. 2011

Allt handlar om originalprodukten

Sen kväll med fältarbete så svårt att orka med ett blogginlägg, men jag kan ju i all enkelhet ännu en gång konstatera (utan att nämna vilken produktkategori eller vilket varumärke jag undersökt) att konsumenters allmänna inställning till "brand extensions" är i bästa fall ljummen. Originalprodukten är den som konsumenterna gillar och de flesta försök att utvidga originalprodukten uppfattas lätt som giriga. Men - alla olika försök till brand extensions tydliggör samtidigt för konsumenten själv hur mycket han eller hon faktiskt uppskattar originalprodukten, i sitt ursprungsutförande, och det är ju en ganska intressant bieffekt av varumärkesutvidgningar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Janne

Kul att läsa din blogg, mycket intressant och bra skrivet! Ska hälsa också från Fredrik och Jakob

MvH// Niklas Hjelm

Junk sa...

Tack! Kul att du hittat den och läser. Hälsa tillbaka - det var några (eller väldigt många) år sen.