21 feb. 2012

Ostburgarchips

Vi diskuterade den här nya fina produkten på lunchen idag:


Estrellas limited edition av "Loud & Tasty Cheeseburger Chips". Som världen har väntat. Som chipsätarna har längtat. På toppen av civilisationen har vi nu - ÄNTLIGEN - chips som smakar som ostburgare.

Undrar vilken del av en cheeseburgare som är bas för smaken? Köttet? Brödet? Osten? Gurkan? Ketchupen? De kanske har kört ner en miljon cheeseburgare i en jättestor mixer och sen låtit sörjan torka och smulat ned den över chipsen? For the cheeseburgier snack, liksom.

Nej, lanseringen av ostburgarchips är så klart inte baserad på ett upplevt behov eller önskemål hos konsumentmarknaden. Den är ett marknadsförings- och/eller PR-trick. Ett sätt att sätta lite lattjo snurr på kategorin, få till en snackis och kanske lite najs viral spridning i sociala medier (som såna här bloggar t ex...).

Men jag vet inte. Sånt här brukar alltid lämna lite av en idiotstämpel i pannan på varumärken, enligt konsumenter. Speciellt när såna här produkter sen reas ut två för en i butik några veckor senare eftersom ingen köpte dem. Vad ger det egentligen Estrella i det stora hela? Varför är det så otroligt viktigt för alla marknadsförare att hålla på med såna här gimmicks? Det är möjligt att det står i Estrellas "brand book" att varumärket ska vara kul och crazy och då måste de ju lansera sånt som cheesburgerchips. Men jag vet inte om jag tycker att det är så kul och crazy. Tycker ni att det är kul och crazy? Kul och crazy hade varit att lansera "tunnbrödrulle med räksallad"-chips och "kebabtallrik med extra mycket vitlökssås"-chips. Och samtidigt visa på lite självdistans till den här trenden att hitta på de konstigaste varumärkesutvidgningarna på allt från chips till choklad till filmjölk, en medvetenhet som redan finns hos konsumenterna. Nu känns det nog ur konsumentperspektivet tyvärr mer som att på toppen av civilisationen, i den modernaste av tider, sitter de mest välutbildade människorna i världen, med de högsta lönerna i samhället och på fullt allvar tänker ut - cheeseburgerchips.

Inga kommentarer: