24 maj 2012

Osthyvlar

Hur svårt kan det vara att tillverka en habil osthyvel?

Teknologin i en osthyvel är inte direkt på marsraketbasis. Ett vasst skärblad på någon metall som glider bra mot ost är väl ungefär det som det handlar om. Osthyveln är ju dessutom en produkt som hängt med ganska länge vid det här laget och som lekman kan jag tycka att osthyvelegenskaperna borde ha optimerats mot användningen så här långt in i osthyvelns produktlivscykel.

Ändå går jag på nit efter nit när det kommer till osthyvlar. Den ena jag köper är sämre än den andra. Ingen av de fem senaste osthyvlarna jag köpt hyvlar ost på ett bra sätt, vilket - om något - är det som en osthyvel borde kunna göra. De flesta osthyvlar jag äger är mer av tårtspadar med en springa i.

För problemet är ju detta: Osthyvelns funktionella kvalitet får direkta konsekvenser för ostätarens ostkonsumtion. En dålig osthyvel smular väldigt lätt osten, får den att spricka när den fastnar i osten och gör för varje hyvling osten allt mindre hyvlingsbar. När jag kommer ner mot ostens sista fjärdedel med en dålig hyvel i näven går det knappt att få till fina ostskivor längre. Jag får i bästa fall halva ostskivor och mest ostslamsor. För egen del slutar det alltid med att jag kastar den sista biten trashad ost, vilket naturligtvis är ett jävla slöseri.

En bra osthyvel, med ett vasst skärblad som glider smidigt mot osten, hyvlar fina ostskivor ända ner till botten av osten. Det ultimata testet på en osthyvels kvalitet är hur fina skivor den får till av slutet på en Port Salut (som är en ost som lätt börjar smula sig ju fler skivor ost man hyvlar loss från den). Jag äger för tillfället totalt sex osthyvlar - bara en av dem klarar av att hyvla fina skivor från botten av en Port Salut.

Så kära osthyvelsproducenter: Kan ni ta och testa era osthyvlar på något annat än toppen av en stenhård Herrgårdsost. Det är irriterande lökigt att tillverka undermåliga produkter bara för att produkten i sig är enkel. Givet hur enkel osthyveln är som produkt bör det ju heller inte vara en fråga om tunga design- och materialinvesteringar i att producera en habil osthyvel. Det är nog snarare just nonchalans inför att förstå osthyvelns vardagsbetydelse för heavy users av hårdost som ligger bakom alla sketna hyvlar där ute. Gör om, gör rätt och överraska mig med en osthyvel som för en gångs skull fungerar. Tack.

1 kommentar:

anna sa...

Jag kan inte annat än hålla med dig, men det finns bra hyvlar att få tag i. Min bästa är uråldrig och kommer från Eskilstuna stål, leta på loppis så hittar du en bra. Vissa saker var faktiskt bättre förr, problemet är när design är viktigare än funktion.