11 mars 2012

Säljare

Jag håller på och köper ny bostad och ny bil och har således varit och provkört bilar hela lördagen och farit runt på lägenhetsvisningar hela söndagen. Jag har med andra ord tillbringat hela min helg i samspråk med säljare. Om jag skulle anlägga ett researchperspektiv på min helg och betrakta mina interaktioner med alla dessa bilhandlare och mäklare som mystery shopping har jag några synpunkter att framföra till deras chefer:
  • Det vore trevligt om säljaren var påläst och välinformerad om den produkt han säljer. Jag, som konsument och spekulant, ska inte veta mer om produkten än han som säljer den.
  • Inse att jag som potentiell köpare (dessutom av en rejäl kapitalvara) vill klämma på, känna på och testa produkten. En av bilhandlarna tyckte att det var lite jobbigt att ta ut den bil jag var intresserad av ur salongen och bad mig återkomma om jag var säker på att jag ville köpa bilen - då kunde jag få provköra den. Eh va...? Jag trodde provkörning var en del av utvärderingsprocessen vid bilköp, men det kanske bara är jag som är överdrivet noggrann?
  • Engagera er. Bry er. Sälj lite för fan. Det är ju trots allt det viktigaste värde som en bilhandlare och en mäklare tillför. Berätta för mig vad som är bra med produkten. Jag stod hos en av bilhandlarna och ville veta vad som var särskilt bra med en Ford Focus respektive en Kia Cee'd, två bilmärken och modeller som den bilhandlaren var specialiserad på. "Det är två bra bilar", var det bästa och mest specifika han kunde säga. Och då aktiverade jag till och med mina moderatorskills och försökte proba på bilarnas respektive fördelar från flera olika perspektiv. Mäklarna är i och för sig lite bättre på att påpeka objektens fördelar, men även av dem vore det intressant att få höra något som inte är helt "obvious", som att det är fin utsikt från balkongen eller att köket är nyrenoverat.
  • Förstå det självklara i att köpare av sådana stora investeringar som lägenhet och bil i stor utsträckning behöver trygghet och arbeta lite mer aktivt för att skapa den tryggheten hos köparen. Det görs, tänker jag mig, genom mycket och saklig information, där både för- och nackdelar lyfts fram för trovärdighetens skull.

Att döma av mitt "fältarbete" i helgen så är säljare framför allt bra på att le och se glada ut. I övrigt skulle jag säga att de är lite lata och hoppas på att produkten säljer sig själv så att de själva slipper jobba så mycket. Och visst, en bra produkt säljer sig själv, men om de nu har valt att jobba som bilhandlare eller mäklare (vilket man väl får anta är ganska aktivt valda yrken) så kan man ju i alla fall tro att de vill medverka till att göra jobbet och visa lite jävla yrkesstolthet.

Jag har verkligen aldrig sett mig själv sälja någonting överhuvudtaget eftersom jag inte ser mig som en så kallad "säljartyp", men ibland undrar jag hur svårt det kan vara och om man kanske borde sadla om? Sett till konkurrensen verkar jag bara behöva lära mig le och se glad ut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Janne, tänk på att bilhandlare ofta kommer från socialgrupper där framgång = kavaj. De saknar de perspektiv som krävs för att förstå att du ser ut som en slacker som just sålt sitt IT-företag. Av med Billabong-T-shirten och på med Hope-kavajen.

kram från Oskar

Junk sa...

Aldrig! :-)