20 nov. 2012

Dags för hotellfrukost

FREDAGSMYS var ett begrepp som började florera bland svenskar någon gång på 90-talet, plocklades upp av snacksproducenten OLW i reklamkampanjen med trudelutten "...och nu blir det fredagsmys..." som vi väl alla kommer ihåg och som efter det har satt sig som en institution i det svenska familjelivet.

Ett annat liknande konsumtionsbegrepp som etablerades under 50- och 60-talen och väl fortfarande lever kvar är LÖRDAGSGODIS, även om det begreppet enligt wikipedia drevs fram av Medicinalstyrelsens rekommendationer om att endast ge barn godis på lördagar.

Efter en och annan livsmedelsstudie om pålägg på sistone tycker jag mig se ett nytt liknande begrepp börja ta fäste bland svenska konsumenter, nämligen HOTELLFRUKOST. Folk i allmänhet pratar väldigt ofta om helgfrukostar som hotellfrukostar och givetvis handlar analogin om att svenska familjer gärna dukar upp frukostar hemma på lördag- och söndagmorgnarna som försöker imitera hotellens dignande frukostbufféer.

Det jag undrar är vilket varumärke och vilken reklambyrå som inser detta först och bestämmer sig för att äga den svenska familjens hemmahotellfrukost på helgen med en eller flera produkter? Det känns liksom som att det bara är en tidsfråga innan något på temat hotellfrukost rullar som reklamfilm i våra teveapparater.

Men kom ihåg var ni läste om det först.

Inga kommentarer: