13 mars 2013

Framtiden är en indieprenör

Indieprenör, eller egentligen indiepreneur av engelskans indie/independent och entrepreneur, är ett ord jag hittade på för studien The Game Changers som jag genomförde åt Ericsson för drygt ett år sen (och som jag tidigare bloggat om t ex här och här och här). Syftet var att jag behövde ett betecknande ord för personer som producerar produkter, tjänster och innehåll i egenskap av privatpersoner istället för som kommersiella bolag. Indieprenörer är egentligen alla som driver intressebaserade projekt i egen regi, men typen och fenomenet är särskilt förekommande i det digitala nätverkssamhället. Med hjälp av internet kan människor på ett väldigt enkelt sätt producera, organisera, distribuera och kommunicera projekt och innehåll som de producerat - som vilken kommersiell marknadsaktör som helst men till ingen eller nästan ingen kostnad - och plötsligt vara med och konkurrera med sina hobbyprojekt på den "riktiga" marknaden.

Indieprenörer är hursomhelst en starkt kommande kraft i samhället och de kommer att i allt högre utsträckning påverka och förändra villkoren för affärsskapande i de kategorier som de är verksamma i. De är också en viktig kraft för oss konsumentresearchers att se och förstå i de kategorier och på de marknader som vi studerar åt våra uppdragsgivare. Att förstå marknader och affärsmodeller har traditionellt varit managementkonsulternas territorium, men när det nu växer fram ett nytt lager på marknaden, som är en sorts hybrid mellan den klassiska säljande producenten och den klassiska betalande konsumenten är i alla fall min (och kollegan Swedéns, som hjälpte mig att inse detta) inställning att det är vi researchers som bäst kan förstå dessa indieprenörer. Ty i mångt och mycket tänker och agerar de som privatpersoner och konsumenter - inte som kommersiella bolag - även om de producerar. Och vem är i så fall bättre lämpad att förstå och analysera dem än konsumentresearchers? Inte managementkonsulter i alla fall.

Det här är för övrigt min sensmoral - eller punchline om ni vill - när jag och Mikael Eriksson Björling imorgon talar på den svenska researchbranschens årliga branschevent Marknadsundersökningens dag. Nu vet ni det och kan sova lugnt trots att ni inte köpt biljett.

Inga kommentarer: