12 maj 2012

En okej dag i landet av fantastiska dagar

Amerikaner har inga dåliga dagar, de har bara dagar som är great, terrific, fantastic eller extraordinary. Igår strosade jag in i Brooklyn Industries butik i Wicker Park (Chicago) och möttes av en entusiastisk butikssäljare som undrade "How's your day going?" och eftersom min dag inte "gått så bra" så långt tyckte jag själv att jag var nästan överdrivet positiv när jag svarade "Okay". "Oh..." blev hans tafatta replik och efter det höll han sig på säkerhetsavstånd från mig, ungefär som om jag bar på något smittsamt.

Apropå vilket jag undrar: Uppfattar amerikaner ärliga svar som just en smittsam sjukdom, som kan få hela den amerikanska självbilden av att vara världens mest fantastiska land, att rasa ihop som ett korthus av självhälpsböcker? Eller är varje ny dag i Amerika på riktigt ännu en i raden av "great days" med oändliga möjligheter för "extraordinary accomplishments"?

Inga kommentarer: