12 aug. 2012

Inte så självklart att bara fixa medieprodukten

Det är många gamla medier och medievarumärken som sliter ont i dessa digitala dagar. TV. Tidningar. Radio. Publiken krymper och lönsamheten med den. Det hålls krismöte efter krismöte i ledningsgrupper och i styrelserum och olika projekt sjösätts för "fixa" produkten så att publiken kommer tillbaka.

Ambitiöst javisst, men problemet återstår. Publiken kommer inte tillbaka.

För det är inte produkten det är fel på. Tidningen, TV-kanalen, radiostationen eller vad det nu gäller kan vara hur bra som helst, hålla hög kvalitet, underhålla och intressera på samma nivå som den alltid har gjort, men det spelar ingen roll eftersom samhället och mediestrukturerna förändrats. Det spelar liksom inte så stor roll om ledningsgruppen ändrar layout i tidningen, lanserar ny kanalgrafik eller tar in ett par nya kändisstjärnor. Sånt är marknadsåtgärder för det som kallas för en mogen marknad, men gammelmediemarknaden befinner sig inte i produktlivscykelns mognadsfas, den är 65 plus och befinner sig i pensioneringsfasen.

Jag tänker ofta att det här är så oerhört självklart för alla så att det inte ens är värt att säga det högt, än mindre skriva blogginlägg om det. Jag tänker att jag låter som en snubbe som kommer med nyheter från förra seklet och försöker sparka in en boll i öppet mål långt efter att domaren blåst av matchen. Men sen hamnar jag i sammanhang där jag inser att de personer som verkligen borde veta hur det är ställt med gammelmedia - dvs gammelmedieorganisationerna själva - inte riktigt har fattat. Gammelmedierna själva tror att bara de fixar sin produkt, anpassar och moderniserar lite utifrån det de redan har, så är de med i matchen igen. Det är då jag inser att självklarheter inte är självklarheter för dem det borde vara självklart för och känner mig manad att skriva ett sånt här blogginlägg fullt av självklarheter. Gammelmedier stirrar så intensivt på sin egen produkt att de inte ser den nya skogen som växt upp runtomkring dem för alla träden.

Medier är ju i grund och botten inget annat än teknologier för överföring av information. Därför är det lika viktigt för medier att vara teknologiskt relevanta som det är för dem att vara kulturellt relevanta. Kulturell och teknologisk relevans är liksom de två pelarna utan vilka ett medie omöjligen överlever. Och som många andra pensionärer verkar gammelmedier ha lite svårt för att inse betydelsen av ny teknologi.

Inga kommentarer: