31 jan. 2012

Mer vardagssmuts åt företagsledningarna

Jag och kollegan Öhrfelt höll idag en föreläsning för Marknadsföreningen i Stockholm. Ämnet var närhet till konsumenter och nödvändigheten av att i allt högre utsträckning komma bortom fokusgrupper som undersökningsmetod och den gamla vanan att betrakta konsumenter som djur i bur från bakom en envägsspegel.

Slutpunchline i vår "predikan" var att det idag är för mycket distans mellan företagsledningar och de konsumerande individer som utgör deras målgrupper, och att fler företag och företagsledningar skulle tjäna på att kavla upp de vita skjortärmarna, ge sig ut i verkligheten och få lite vanlig vardagssmuts under naglarna.

Det är roligt att få bekräftelse i att man är rätt ute i sin analys av hur företag och marknadsföring fungerar när åhörare i publiken efteråt kommer fram och säger att de känner igen sig och erkänner att de förvisso pratar och teoretiserar mycket om sina målgrupper i interna möten men egentligen utan veta vad målgrupperna faktiskt gör och har för behov i sin vardag.

Det finns med andra ord anledning att fortsätta missionera nödvändigheten av släppa in verkligheten hos företagsledningarna och släpa ut företagsledningarna i verkligheten.

Inga kommentarer: