Här kommer ett riktigt floskligt och konsultigt marketinginlägg.
Den kanske mest kända marknadsföringsmodellen är 4P-modellen (eller den så kallade marknadsföringsmixen). Det vill säga produkt, pris, plats och promotion - och hur dessa definieras, optimeras, balanseras och utvecklas.
Får jag föreslå ett till P: Prosumenter. Det vill säga inkludera producerande konsumenter. Alltså konsumenter som konsumerar så aktivt att de bidrar till att skapa de produkter och tjänster de konsumerar.
I takt med att konsumeter närmar sig produktionsprocessen allt mer (bland annat tack vare de möjligheter digitaliseringen erbjuder) bör de väl rimligen även få ta plats i marknadsföringsmixen?
När företag ska optimera sina 4P och sätta strategier för hur respektive P ska hanteras och utvecklas på marknaden bör de kanske i allt högre utsträckning även tänka till på de där kunderna som är så engagerade i deras varumärke och erbjudande att de tar aktiv del i hur varumärket och erbjudandet utvecklas, marknadsförs, tolkas och sprids?
Dessutom: Alltid fint att kunna addera ett småfånigt marketingbegrepp till en småfånig marknadsföringsmodell.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar