15 okt. 2012

Integritet och kundanpassning

Det finns nog de företag och marknadschefer som inte tror att integritet och kundanpassning ryms inom ramen för samma produkt eller varumärke. I mitt huvud gör de det alldeles utmärkt, jag skulle till och med gå så långt som att hävda att integritet är en sorts kundanpassning. Det handlar helt enkelt om att göra analysen på två olika nivåer.

De som tror att kundanpassning handlar om att göra trettioåtta fokusgrupper och blint lyssna till varje fånigt önskemål som konsumenter har på deras produkt har inte fattat. Bara för att det sitter folk i en marknadsundersökning och tycker att "rött vore fint" eller "jag skulle vilja ha en knapp här till vänster" så betyder det inte man ska göra en produkt som är röd och har en knapp till vänster. På den här ytnivån finns lika många detaljönskemål som det finns individer och det finns ingen chans att optimera en produkt som gör alla glada. På den ytliga nivån handlar det snarare om att ha integritet att göra sin egen grej, vilket ofta är att göra något som står ut ur mängden av generiska produkter. På den här nivån anser i alla fall jag att kreatörer av olika slag bör få härja relativt fritt.

Kundanpassning är desto viktigare på den andra nivån, den som handlar om produktens roll i konsumtionskontexten. För i konsumtionskontexten gäller det nästan alltid att på något sätt vara relevant för människor, annars är det ingen jävel som bryr sig om att använda den, hur röd produkten än är och hur perfekt placerad knappen än är på produkten. Och relevant är man endast om man anpassar sin produkt till nu rådande behov, drivkrafter, beteenden, kulturella sammanhang och aspirationer bland konsumerande individer. Vilket leder till betydligt mer användbar - och intressant - research, som dessutom gör skillnad.

En del företag fattar konsumtionstexten utan att behöva göra research. De företagen är ofta snuskigt framgångsrika. En del företag fattar att de måste anstränga sig för att fatta konsumtionskontexten, t ex genom att göra intelligent research, och bygger ofta därigenom relativt god framgång på marknaden. En del företag fattar inte att de inte kan kundanpassa helt utan integritet. De företagen är ofta de som skrattas ut av konsumenter och som med tilltagande desperation gör allt mer desperat research om vilken nyans av rött produkten ska tillverkas i.

Inga kommentarer: