9 okt. 2012

Gammelmediernas fall fäller utbudsannonseringen

Kom att tänka på en sak idag. När gammelmedierna successivt vissnar bort kommer en del typer av företag få problem med sin marknadsföring. Det gäller t ex företag som utbudsannonserar stora detaljistsortiment, vilket idag ofta görs med hjälp av bilagor i morgonpressen. Den typen av annonsörer kommer i framtiden inte ha lika naturliga kanaler att pusha sitt utbud genom och måste antagligen lära sig tänka helt nytt. Visst, de kan köra direktreklam hem i brevlådan men reklambilagor som kommer med posten istället för i morgontidningen får knappast samma uppmärksamhet - om de ens tar sig förbi alla "Ingen reklam tack"-skyltar. Nya digitala kanaler som de ser ut just nu är knappast heller till någon hjälp. Jag har i alla fall svårt att se hur t ex en sportkedja som vill utbudsannonsera alla delar av sitt sortiment av kläder, skor och sportutrustning ska hitta ett vettigt sätt att göra det på nätet.

Gammelmedias fall kommer göra livet jobbigt för många annonsörer - om inte de nya medierna börjar utveckla annonseringsmöjligheter bortom blinkande banners och kampanjsidor som högst 0,02% (ja, faktiskt så är det ungefär så den genomsnittliga click through rate:n på nätet ser ut för de flesta banners) av nätsurfarna klickar sig in på. Eller så måste någon hitta på helt nya sätt att dra in folk till butikerna.

Inga kommentarer: