4 okt. 2012

Homo segnis

Inom nationalekonomin har man ju snackat om homo economicus, eller the economic man, som arketypen för hur människan beter sig på en marknad (vilket man kanske fortfarande gör?). Alltså sett på människan som en kallt rationell och nyttomaximerande individ - och med rätta fått utstå en del spott och spe för den ganska begränsade idén.

Ju mer jag själv studerar människor i egenskap av konsumenter ju mer börjar jag luta åt att homo segnis (segnis, latin; bekväm, loj) är den mest relevanta arketypen för mänskligt beteende på en marknad. Om det är någonting som går igen i mycket konsumtionsbeteende så är det bekvämlighet och det enkla valet. Låt oss rabbla bara några exempel:
  • Konsumerande individer köper i sin vardag samma produkter och varumärken om och om igen eftersom de inte orkar utvärdera några andra.
  • Konsumerande individer följer gärna minsta motståndets lag när det kommer till användande av t ex teknologi. De väljer ofta den tekniska lösning som verkar enklast och använder bara de få funktioner som de omedelbart förstår sig på.
  • Konsumerande individer är oerhört mottagliga för olika typer av paketeringar eftersom de då slipper välja och ta egna beslut - trots att paketeringen kanske t o m är ofördelaktig för de behov och önskemål de har.
  • Konsumerande individer nöjer sig ofta med bara ett (sälj)argument för att slå till på ett erbjudande eftersom det blir mindre att ta ställning till med bara ett argument och det därmed krävs mindre tankemöda.
  • Konsumerande individer betalar ofta mer än de måste för olika produkter och tjänster eftersom de inte orkar skaffa sig överblick över de mer prisvärda alternativen.
  • Konsumerande individer väljer ofta enkla nöjen (som TV) trots att de egentligen inte ens är speciellt intresserade av eller förtjusta i det de konsumerar.
  • Konsumerande individer har idag tillgång till hur mycket relevant information som helst om olika produkter och tjänster men tar sina konsumtionsbeslut ändå på "känsla" för att det är enklare än att sätta sig in i all (eller bara lite) information.
  • Konsumerande individer konsumerar väldigt ofta i direkt konflikt med sina egna värderingar (t ex en politisk ideologi, miljömedvetenhet eller mänskliga rättigheter) eftersom det helt enkelt är enklare.

Så glöm det där med den ekonomiska mannen och fokusera istället marknadsinsatserna på den bekväma mannen.

Inga kommentarer: