18 mars 2012

Sakernas digitala spegelbild

Det är mycket snack i medierna just nu om sakernas internet - the internet of things - eftersom allt fler av våra prylar blir eller kommer bli "smarta", dvs uppkopplade mot nätet. Kylskåp, bilar, TV-apparater, tvättmaskiner, badrumsspeglar, elnät osv. Den kommersiella marknaden gillar sakernas internet, eftersom det skapar nya affärsmöjligheter; nya mer effektiva logistiska processer, nya mer effektiva varulager, nya sätt att serva och underhålla maskiner och nya gränssnitt att både sälja innehåll och exponera reklambudskap i.

Men minst lika intressanta som de direkta affärsmöjligheterna kring sakernas internet är, är det faktum att sakernas internet i kombination med alla sociala medier vi använder kommer åstadkomma en alltmer komplett digital spegelbild av vilka vi är som individer. Snart kommer vi inte bara vara representerade på nätet med våra Facebook-profiler och Twitterkonton, alla våra någorlunda tekniska prylar kommer också vara representerade på nätet och sammantaget speglas alltså alltmer av vår fysiska existens i vår digitala existens.

Den kommersiella marknaden tänker säkert, som vanligt, att det är de som ska kontrollera och nyttja vår digitala spegel - att vi som användare glatt öppnar upp alla dessa digitala ytor och ingångar i vårt fysiska liv som de som kommersiella marknadsaktörer kan använda som kanaler att nå oss med. Mjukvaruuppdateringar med nya tvättprogram i tvättmaskinen eller make-up-tips via den interaktiva badrumsspegeln. Den kommersiella marknaden tänker säkert också att den kommer samla in en massa kommersiellt intressant användardata genom alla dessa nya digitala gränssnitt, som hur ofta och länge vi borstar tänderna eller vad vi faktiskt har i kylskåpet.

Även om det kommer uppstå en hel del konsumentintressanta nya tjänster så riskerar alla dessa uppkopplade ytor bli en smula tröttsamma och irriterande ur ett användarperspektiv. Att ta emot reklam varje gång man står med tandtråden framför spegeln, att ta ställning till nya appar i tvättmaskinen, diskmaskinen och i kylskåpet, att sitta och "tanka" ner ny mjukvara i bilen varje gång man ska köra osv osv. Som användare kommer man - tänker jag mig - vilja ha EN DIGITAL PERSONA genom vilken man kan sköta alla sina uppkopplade prylar. Man kommer vilja ha ETT KONTO för sakernas internet där man EN GÅNG väljer om man vill eller inte vill ha reklam i sin spegel, torktumlare och bil, där man i ETT GRÄNSSNITT laddar ner appar och ny mjukvara och där man har ETT BETALNINGSSTÄLLE för alla tjänster man köper till sina uppkopplade saker.

Frågan är om marknadens hushållsapparat- och bilaktörer kan prestera just den tjänsten? Antagligen inte. Därför kommer det troligen att dyka upp en ny aktör på marknaden som erbjuder en samlande tjänst för alla våra uppkopplade saker. Troligen kommer vi på olika sätt vilja ha en social funktion även i detta gränssnitt (för att tipsa vänner och bekanta om nya tvättprogram eller sprida olika typer av data om oss själva), vilket skulle tala för att en tjänst som Facebook kan ta position som meta-internet även här (se tidigare inlägg om Facebooks affärsmodell som meta-internet). Eller så kommer det någon helt annan aktör som ger oss användare kontroll över våra saker på nätet. Det är hursomhelst i detta nya användarlager av internet som jag tror vi kommer få se den största nya affärsmöjligheten, utöver alla de prylspecifika affärsmöjligheter som uppstår för exempelvis bilmärken, kylskåpstillverkare och TV-apparater.

Inga kommentarer: