1 mars 2012

Opt-out bullshit

Jag har under en veckas tid väldigt konsekvent försökt avregistrera mig från från all mejlreklam som dimper ner i inkorgen ungefär en gång i timmen. Naivt nog har jag tänkt att konsekvent avregistrerande under en intensiv period borde minska ner på flödet, men det verkar inte göra någon som helst skillnad. Det dimper fortfarande ner mejlreklam ungefär en gång i timmen.

Därför tror jag mig nu ha förstått hur mejlreklamsystemen fungerar: För varje annonsör som jag avregistrerar mig från skjuter systemet fram en ny annonsör mot min mejladress. När jag avregistrerade mig från "Månadens säljbok" började jag plötsligt få mejl från "Köttbutiken". Och när jag avregistrerade mig från Köttbutiken började jag plötsligt få mejl från "NKJA". Och så vidare. Opt-out my ass.

Det verkar alltså som om man kan avregistrera sig från specifika annonsörer men hur man avregistrerar sig från SYSTEMET har jag ingen jävla aning om. Och jag vet inte hur många olika system min mejladress är kidnappad av. Jag vet heller inte hur uthålliga de här systemens listor på annonsörer är. Kan jag vinna mot dem genom att konsekvent fortsätta avregistrera mig från all mejlreklam jag får i en månad till? Eller finns det tiotusentals annonsörer i kö i de här systemen som bara väntar på sin tur att få spamma mig?

Jag gillar inte den här osynliga aggregatorsfunktionen på nätet, den som är systemet som tillhandahåller mejlreklamplattformen för en massa små annonsörer. De går liksom inte att nå någonstans eftersom de inte är transparenta på den digitala marknaden. Vilket går helt emot tanken om den digitala marknaden. Jag vill veta vilka de är så jag kan "opt-outa" mig från dem! De säljer garanterat också in sin tjänst mot alla de här små annonserande företagen med argumentet att den här typen av reklam inte är störande eftersom mottagaren kan välja att avregistrera sig om den vill. Det är förstås typiskt säljarbullshit eftersom mottagaren ändå fortsätter att få reklam och - som i mitt fall - uppfattar Månadens säljbok, Köttbutiken och NKJA som samma gäng av irriterande spammare.

På en del sätt är den analoga marknaden verkligen mycket bättre än den digitala. Där finns i alla fall NIX-register och "Ingen reklam, tack!"-skyltar som faktiskt fungerar. I jämförelse är den digitala marknaden på många sätt fortfarande vilda västern.

Inga kommentarer: