7 mars 2012

Lokal "koll" kontra utifrånperspektiv

Det finns svenska företag som är övertygade om att de har plåtkoll på den svenska marknaden helt enkelt för att de är svenska och har organisationer som är ständigt verksamma och närvarande i Sverige. De köper förvisso ibland research, men då handlar det ofta om att studera något väldigt specifikt, som t ex hur de bäst ska implementera en ny teknisk lösning i sin tjänst. De tänker att de ju redan vet vad som krävs och behövs på den svenska marknaden och att den konsumentinsikt de är i behov av är av mer detaljerad art.

Sen finns det utländska företag, som säljer sina produkter i Sverige men bara har organisatorisk närvaro i egenskap av t ex ett litet säljkontor. De vet med sig att de har ganska begränsad förståelse för den svenska marknaden och köper därför ibland research som är av mer övergripande art, med syfte att förstå hur den svenska konsumentmarknaden fungerar idag, vart den är på väg och hur kulturen, logiken och sambanden på marknaden ser ut. De behöver den typen av research för att kunna ta relevanta strategiska beslut även för den svenska marknaden, eftersom de vet och erkänner att de inte har koll.

Som researcher som levererar bägge ovan beskrivna typer av research till respektive typer av kunder undrar jag ibland om inte de utländska företagen utan koll får bättre perspektiv på den svenska marknaden än de svenska företagen som upplever att de har maximal koll?

De svenska, lokalt förankrade, företagen lever i hög grad med etablerade sanningar om den svenska marknaden, sanningar som de inte alltid ifrågasätter och som har kommit att utgöra en världsbild som är ganska svår att rucka på. De lyfter inte alltid den berömda blicken och försöker få perspektiv på vad som händer på deras marknad - det har de ju redan klart för sig, tänker de.

De utländska företagen utan koll har inga starka idéer eller tankar om den svenska marknaden och heller inga förutfattade meningar. De är ofta väldigt öppensinnade för att studera marknaden i sin helhet och få den förklarad för sig, istället för att själva hålla på och förklara för alla hur mycket de vet om den. Genom t ex research får de då en sammanfattad helhetsbild och ett (floskelvarning!) holistiskt perspektiv på marknaden, som tillåter dem att i högre utsträckning fundera över sin roll på den svenska marknaden och vad de faktiskt har för möjligheter att agera på den.

Utan att göra anspråk på att förstå exakt vad de här två typerna av företag faktiskt förstår internt i sina organisationer kan jag i alla fall säga att de utländska, mer öppensinnade, företagen köper mer intressant research och får ofta mer intressanta insikter än de svenska företagen, som upplever att de redan har koll, får. Det kan jag säga eftersom det är jag själv som sitter och levererar dessa mer eller mindre intressanta insikter beroende på vad dessa olika typer av kunder har beställt.

Ibland tänker jag därför att även de lokalt förankrade företagen - i det här fallet de svenska - borde lyfta perspektivet en smula från sina väldigt specifika studier kring t ex produkter och kommunikation och titta nyktert och nyfiket på sin egen hemmamarknad från ett annat håll än från sin egen navel.

Inga kommentarer: