11 sep. 2012

En crawler i nyllet

Sitter och kollar på TV4:s sändning av Sveriges VM-kvalmatch mot Kazakstan och noterar en helt ny så kallad "grafikcrawler" som rullar förbi i bildens överkant under uppsnacket. Den lyder typ:

Den här matchen sänds gratis i TV4 tack vare våra sponsorer. Strax tar vi en paus under vilken du kommer att få se reklammeddelanden från dem.

En gammal TV-branschare som jag kan inte låta bli att höja på ögonbrynen åt den lilla självklarheten. Den säger ju ganska mycket om kommersiell TV och dess relation till tittarna.

Kommersiell TV (i det här fallet TV4) börjar bli medvetet om att tittarnas tålamod med TV-reklam närmar sig bristningsgränsen och vill plötsligt vädja om förståelse och argumentera för varför de måste visa reklam - något som egentligen är känt sedan länge och är en del av kontraktet mellan kommersiella TV-kanaler och TV-tittare.

Man undrar: Tänker sig TV4 att tittarna plötsligt har glömt bort varför det visas reklam i TV?

Naturligtvis har TV-tittarna inte glömt bort kontraktet. Däremot känner nog många TV-tittare idag att kontraktet börjar kännas orättvist. Balansen mellan reklam och programinnehåll upplevs alltmer som en dålig affär för tittaren, och i just TV4:s fall känner nog många tittare sig lite lätt lurade med tanke på hur buffligt Fyran planerat sina reklampauser på senare år. Det här känner förstås TV4 av och vill peka på kontraktet och påminna konsumenterna om sin rätt.

I och med att det nya digitala medielandskapet med webbaserade TV-tjänster samtidigt erbjuder tittarna klausuler ut ur det gamla kontraktet upplever nog tittarna snarare att kommersiell TV idag överutnyttjar sin rätt att bomba på med reklam. Därför vet jag inte om jag tror så mycket på att påminna tittarna om kontraktet och hävda sin rätt. En rimligare väg framåt vore sannolikt att anpassa TV-reklamen på ett bättre sätt för tittarupplevelsen så man slipper gå i öppen konflikt med konsumenterna och lite förolämpat smälla ner kontraktet i bordet, eller en grafikcrawler upp i rutan.

Inga kommentarer: