25 sep. 2012

Ihåliga produkter och faran i vanan

Vanans makt är ofta en stark drivkraft för konsumtion. Människor köper och använder diverse produkter för att de alltid har gjort det.

Vana som drivkraft är förstås eftersträvansvärt för marknadens kommersiella aktörer - tänk att ha en produkt som konsumeras nästan av slentrian. Sicken kassako. Men att bygga marknadsframgång på drivkraften vana kan också vara förrädiskt och det viktiga här är att förstå var i produktlivscykeln man befinner sig. Är man i etablerings- eller tillväxtfasen är vana en eftersträvansvärd drivkraft, men befinner man sig på en mogen marknad, som varit mogen väldigt länge, eller på en marknad i nedåtgående börjar vana bli en riskfylld konsumtionsdrivkraft att förlita sig på. Vanan maskerar nämligen ofta det faktum att ens erbjudande har passerat bäst före.

När människor fortsätter konsumera av gammal vana kan man lätt tro att ens erbjudande är attraktivt och konkurrenskraftigt. I själva verket kan erbjudandet vara passé, bara det att vanan skapar en kvardröjande konsumtionseffekt på erbjudandet. Är man som kommersiell aktör inte vaken på att man har ett ihåligt erbjudande som endast upprätthålls av gammal konsumtionsvana är det lätt att tro att man gör saker rätt på marknaden. Försäljningen tickar ju på. Allt verkar ju så fridfullt.

Det som lätt händer i de här marknadssituationerna är att vanans makt upprätthåller kommersiell framgång till en punkt när allt plötsligt rasar ihop som ett korthus, eller som en ihålig trädstam, samma dag som t ex ett nytt erbjudande når marknaden eller en ny teknologi vänder upp och ner på hela marknadsspelet - och i ett svep eliminerar den gamla vanan. Det företag som i en sådan situation gått omkring och trott sig vara konkurrenskraftigt bara för att försäljningen rullat på som vanligt riskerar att förtvina ganska snabbt, eftersom det inte har utvecklat och anpassat sig för en ny marknadssituation utan bara låtit allt rulla på tack vare vanan.

Mediekategorin, till exempel, är full av exempel på aktörer som litar på och har litat på vanans makt som drivkraft för konsumtion. Traditionella TV-kanaler lever idag i hög grad fortfarande i tron på att folk kommer fortsätta titta på TV som vanligt, trots alla tecken på att snabb evolution är på gång i kategorin. Tidningsbranschen och skivbranschen har redan gått igenom mycket av sina stålbad och iPhone lyckades ju stjälpa konsumenternas uppenbara vana att köpa Nokia-telefoner för några år sedan.

Vana är en drivkraft som ska mjölkas, men vana är inte en drivkraft att lita på.

Inga kommentarer: