7 apr. 2012

Pinsamma Telia

Jag ringde idag lördag kl. 11.15 till Telia för att säga upp abonnemanget på bredband och TV som jag har hos dem i den lägenhet jag snart ska flytta ut ur. Jag fick knappa mig igenom fyra olika menyval för att komma rätt och till slut knappa in mitt telefonnummer för att identifiera mig som kund. När jag hade knappat in mitt telefonnummer sa den automatiska rösten "Kundtjänst har öppet vardagar 08.00-21.00, välkommen åter" varpå samtalet kopplades ner. Kunde de inte ha börjat med att säga det innan jag knappat mig igenom alla valen?

Jag vet dock sedan tidigare att Telias kundtjänst faktiskt har öppet på helgerna också så jag gick in på Telias hemsida och dubbelkollade öppettiderna. Där står följande att läsa:

Kundtjänst & Support
Vardagar 08.00-21.00
Lördag, söndag och helgdag 10.00-18.00

Okej... Så varför fick jag ett meddelande om att Telias kundtjänst var stängd idag? Svaret är nog - tyvärr - att jag valde ett alternativ i menyerna som heter "Säga upp abonnemang". Sånt gillar inte Telia. Man ska helst vara livsstidskund, kanske de tänker, så låt oss göra det svårt för folk att säga upp sina abonnemang.

Jag ringde in igen. Den här gången valde jag att knappa in "Övriga frågor" och fick efter en stund prata med en kundtjänstmedarbetare, som mycket riktigt arbetade enligt de på hemsidan angivna öppettiderna. Han var ganska trevlig och lät mig säga upp mitt abonnemang.

Det ursäktar dock inte att Telias automatiska kundtjänst LJUGER och att Telia fortfarande - år 2012 - använder sig av den pinsamma "retentiontaktiken" att göra det svårt för kunderna att säga upp sina tjänster hos Telia.

Jag måste säga att jag F Ö R A K T A R företag som beter sig på det här sättet. Marknadsekonomi bygger på konsumentens fria val och grundidén är att företag konkurrerar på marknaden med hjälp av produkter och tjänster som på olika sätt är bättre eller billigare än de andra aktörernas. Marknadsekonomi upprätthålls däremot inte genom att försvåra konsumentens fria val. Har man som kommersiell aktör på marknaden inte ett erbjudande som är attraktivt och konkurrenskraftigt i egenskap av sig själv har man inte på marknaden att göra. Att försöka upprätthålla en position på marknaden genom mygel, lögner och olika typer av skenmanövrar är i min bok samma kategori av verksamhet som pyramidspel och fakturaskojande. Telia fiskar uppenbarligen i grumliga vatten. Telia har uppenbarligen inte ett tillräckligt attraktivt och konkurrenskraftig erbjudande för att det ska stå upp för sig själv på marknaden. Telia måste tydligen hålla på och ljuga för sina kunder.

Telia är från och med nu den pinsamma teleoperatören.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skulle hjälpa mina föräldrar att byta lösenord på deras webbmail hos Telia för några år sedan. Loggade in på deras konto, men där fanns inga inställningar för lösenordsbyte. Rignde supporten och efter 200 val kom jag till en människa som meddelade mig att den funktionen finns inte hos Telia. Jag sa att mina föräldrar inte kommer att kunna logga in med nuvarande lösenord från Thailand med Thailändskt tangentbort för de kommer inte att hitta alla kryptiska lösenordstecken typ £S_Op6.*^{sQuI. Supportmänniskan gav mig då rådet att trycka på knappen som generera ett nytt lösenord. Jag tryckte och tryckte i jakten på ett enkelt lösenord men det genererades inga enklare lösenord än Mo_?/sOrYys så jag nöjde mig med det. När mina föräldrar kom hem tre veckor senare låg det 35 brev från Telia i brevlådan. Varje gång jag tryckte på knappen ”generera nytt lösenord” så bekräftade Telia detta byte med att skicka ett fysiskt brev. Det är en effektiv organisation det!

/Micke