7 dec. 2011

...och nu är det dags för lite innovation!

Jag gillar egentligen ordet innovation. Det klingar positivt. Det betyder att något nytt, fräscht och spännande är på gång. Det betyder att det händer något, som man förhoppningsvis kan bli glatt överraskad av.

Men. Just nu går det inflation i innovation i konsultbranschen. Innovation har varit en eskalerande trend hela hösten (och garanterat längre än så) toppat med någon sorts vulkanutbrott av innovation de senaste dagarna. Varenda jävel man pratar med just nu driver nämligen innovationsprocesser. Jobbar man på reklambyrå är det innovation av kommunikation som gäller. Jobbar man på varumärkesbyrå arbetar man innovationsdrivet med varumärken. Jobbar man på designbyrå söker man innovationsmöjligheter i produktkoncepten. Jobbar man med research är det insiktsdriven innovation som är grejen. Vi snackar buzzword modell alltomfattande med applikation över alla led av alla organisatoriska processer. Innovativt värre.

Förstå mig rätt. Jag tror att det finns många konsulter som säger sig jobba med innovation som gör en massa bra saker för sina kunder, men det gjorde de antagligen förut också utan att kalla det de gjorde för just innovation. Det har uppstått en innovationsbransch inom konsulteriet och risken är att ingen marknadskonsult kan differentiera från någon annan eftersom alla plötsligt är innovationskonsulter. Jobbigast har nog de konsulter som faktiskt jobbar med verklig innovation, eftersom alla andra plötsligt är inne och annekterar och urholkar deras nisch och gebit.

Innovationsinflationen bottnar antagligen i att de konsulter som började jobba med innovationsprocesser plötsligt la beslag på alla uppdrag på marknaden. Ordet innovation - positivt som det i grunden är - fick väl gehör hos kunderna, som jag antar känner en stress att behöva utveckla sina erbjudanden på den allt mer snabbföränderliga marknaden. Det gäller ju att hänga med. Och innovation låter definitivt fartigare och sexigare än utveckling, som i jämföresle blir lite segt och långdraget utan direkta magiska ögonblick av aha. Utveckling är små steg framåt, innovation är genombrott.

Och vem vill inte göra genombrott på sin marknad? Jag kan få en känsla av att det är Apple som har skapat någon sorts dröm om möjligheten till det innovativa genombrottet som alla varumärken nu vill kopiera. Väldigt få kommer dock att lyckas med ett innovativt genombrott, men att urvattna ordet innovation kommer de allra flesta lyckas med. Så. Innovation - säg hej till dina nya kompisar strategi, kreativ, kanaloberoende och affärsmodell så kan ni driva en innovationsprocess kring strategiskt kanaloberoende kreativa affärsmodeller.

Inga kommentarer: