9 jan. 2012

Briljanta företag och riskminimerare

För att hårddra det hela lite grann så finns det en fråga som företag behöver ställa sig själva när det gäller market research. Den frågan lyder:

Har vår organisation förmågan och kapaciteten att skapa briljanta erbjudanden?

Om svaret på den frågan är ett ärligt JA så behöver företaget inte bry sig så mycket om market research. Briljansen i det företaget gör är så attraktiv på marknaden att kunderna är där oavsett vad. Ja, det uttjatade exemplet här är Apple.

Om svaret på den frågan är NEJ så finns det en relativt hög risk i alla erbjudanden företaget lanserar på marknaden. Då handlar marknadsstrategin till stor del om att minimera risken i de egna erbjudandena och den risken hanteras bland annat genom gedigen marknadsförståelse, vilket gör det kommersiellt nödvändigt att ägna sig åt market research.

Till detta har jag bara två kommentarer.

Ett. Att ett företag har en och annan briljant individ anställd, som emellanåt kommer med en eller flera briljanta idéer, betyder inte per automatik att företaget faktiskt lanserar briljanta erbjudanden på marknaden. Ofta sätter organisationsstrukturer, etablerade sanningar och interna policys effektivt stopp för enskilda anställdas briljans.

Och två. Det finns en hel del företag som själva tycker att de gör briljanta saker utan att för den skull faktiskt göra BRILJANTA SAKER. Det är de företagen som med störst sannolikhet är ute och cyklar på tunn is över djupt vatten.

Inga kommentarer: