30 jan. 2012

Lär ungarna kod också

SVT:s "Aktuellt" hade idag ett inslag om läsplatta istället för pennor i skolan och rapporterade från en skola där eleverna i första klass får börja med att lära sig hantera en iPad istället för att skriva med pennor.

Bra, tycker jag. Känns lovande att världen har kommit längre än att det viktigaste på lågstadiet är att lära sig att skriva skrivstil enligt myndighetsmall (som undertecknad tvingades till när han gick lågstadiet på 80-talet). Känns liksom mer relevant att fokusera tiden i skolan på att skapa innehåll och inhämta kunskaper än att skriva snyggt (och antagligen skönt för de elever som inte har en naturligt snygg handstil).

Nu fattas bara att skolan inser nödvändigheten av att redan tidigt lära elever läsa kod och programmeringsspråk. Det kommer bli lika viktigt i framtiden som svenska och engelska är idag. Vi är bara i den absoluta början av digitaliseringen och ju mer uppkopplat samhället blir desto viktigare kommer det bli för människor att förstå hur det digitala fungerar. En person som kan läsa kod och programmera kommer ju inte bara vara utelämnad att använda digitala tjänster, applikationer och gränssnitt, hon kommer även att kunna ta kontroll över dem.

Just det här ser jag ständigt exempel på i studier med de generationer som kallas för "digital natives". De personer som lärt sig läsa kod och programmera har ett väldigt stort försprång mot de som bara använder de digitala tjänsterna så som de är tänkta att användas. De personer som kan kod och programmering har helt andra möjligheter att skapa i den digtala världen och de får en sorts makt i förhållande till sin omgivning eftersom de kan kontrollera, förändra och anpassa den omgivningen efter eget huvud. De bidrar till att skapa den digitala världen de lever i och sin egen digitala existens i mycket högre utsträckning än de som inte kan kod och programmering.

Det är egentligen precis samma situation som med personer som behärskar språket i det samhälle de befinner sig och de som inte gör det. De förra kommer med största sannolikhet ta sig fram mer framgångsrikt än de senare. Därför bör alla ungar som växer upp idag i alla fall få samma förutsättningar att inhämta kunskap om det digitala språket redan i skolan.

Till sist: Och själv inser man att man aldrig kommer orka lära sig läsa kod eller programmera och att man inom en snar framtid kommer vara mycket mer distanserad av de yngre digitala generationerna än man själv distanserat t ex sin egen föräldrageneration. Obsolet kallas det också.

Inga kommentarer: