17 jan. 2012

Var finns stoltheten i att följa minsta kundmotståndets lag?

Citat från en deltagre i en fokusgrupp om bank och försäkring som jag gjorde idag:

"Det är ju tyvärr så att vi kunder inte har tillräckligt mycket kunskap och är lite för lata för att skaffa oss kunskap och det är ju det bankerna tjänar stora pengar på."

Så är det ju. Och det tillståndet tror jag att banker och många andra företag trivs bra med och klappar sig själva på axeln för - de är ju smarta som förstår att utnyttja kundernas oförmåga.

Men vänd på det. Hur kul är det egentligen att tjäna pengar på att kunderna inte har koll och är lite lata? Vad finns det för kommersiell stolthet i det? Jag är kund hos dig för att jag inte vet bättre, liksom. Det är som att ha en partner som inte vet att vad den tycker om och som hänger ihop med en mest av bekvämlighet. Ingen vidare utgångspunkt för en bra och långsiktig relation, om någon undrar vad jag tycker.

Tänk vad mycket bättre samhället vore om företag inte alltid följde minsta kundmotståndets lag, visade lite mer yrkesstolthet genom att snacka mindre och överleverera mer och föregick marknadens krav innan konsumenter till slut röstar med fötterna och drar.

Inga kommentarer: