25 jan. 2012

När konsumenterna skrattar...

...högt och gott åt ett varumärke, en produkt, ett koncept eller en affärsmodell vet man att marknaden har gått vidare.

Jag har kört ett intensivt fältarbete kring film- och serietittande (därav bristen på blogginlägg de senaste dagarna) och kan än en gång konstatera att vad filmbranschen än håller för affärsmodeller kära så är de jurassic.

Filmtittare under 30 år som tagit steget till digital konsumtion kommer liksom inte gå tillbaka till lagliga tjänster som inte innehåller fri tillgång till allt de vill se och som kostar mer än 100 kr i månaden. De skiter fullkomligt i att filmbolagen inte kan få ordning på sina rättigheter och släppa allt innehåll digitalt på alla skärmar. De skiter fullkomligt i 1900-talsidéer om att filmer först ska gå på bio, sen komma ut som köp- och hyr-DVD, hamna på filmkanal i tredje steget och till sist gå på TV. Det känns ungefär lika logiskt för dem som att använda en fast telefon.

Jag kan bara säga som kollegan Bolonassos sa efter en av grupperna: "Filmbolagens ovilja att anpassa sig måste vara ett av de värsta sandlådebeteendena i den professionella affärsvärlden just nu."

En sandlåda som konsumenterna alltså står bredvid och skrattar åt.

Inga kommentarer: