29 jan. 2012

Introducerar: Horoskopsegmentering

Mitt horoskop "Fiskarna" för 2012 från en slumpmässigt vald webbsida för astrologi:

"I allmänhet kan du vänta dig ett lugnt år, förutom de problem som du får i dina relationer under första halvåret. Under sommaren kan nya saker initieras hemma. Med Jupiter och en solförmörkelse i det fjärde huset för hem och familj, kan en underbar utveckling äga rum. Yrkeslivet under hösten kommer att markeras av fräscha mål som väntar på att uppnås."

Min profil "Pionjär" från en slumpmässigt vald värderingssegmenteringsmodell:

"Du försöker sätta ihop och förstå helheten. Du bryr dig om miljön, samhället, världsfattigdomen osv. Du söker alltid efter nya frågor och svar. Du har en inre känsla för vad som är rätt och fel. Du eftersträvar rättvisa och jämlikhet. Du är säker på dig själv och vet vad du vill. Du är positiv till förändring om du tycker att den tillför värde. Du är försiktigt optimistisk inför framtiden." 

Så där ja. Wow! Nu vet alla ni som vill marknadsföra er mot mig precis hur jag konsumerar, vilken typ av reklam jag triggar på och hur jag kommer att agera och välja i olika konsumtionssituationer. Nu vet ni hur jag skiljer ut mig från alla andra konsumenter. Den stora frågan är bara om ni ska utgå från mitt horoskop eller från min värderingsprofil? Vilken är det egentligen som säger mest om mig? Själv lutar jag faktiskt åt att horoskopet är mer inne på rätt spår, det är liksom lite mer precist i sina förutsägelser. För finns det någon där ute som t ex inte är "positiv till förändring om den tillför värde", som värderingssegmenteringsbeskrivningen är inne på? Men det kanske inte spelar så stor roll vilken av beskrivningarna ni använder för att förstå er på mig? De säger kanske ungefär lika mycket om mig som konsumerande individ, utifrån de stora, allmänna, svepande penseldrag som de karaktäriserar mig och mitt liv med. Det vill säga: Inte ett jävla skit.

Tack Hubert för analogin mellan värderingssegmenteringsmodeller och astrologi. Klockrent och stor humor.

Inga kommentarer: