22 feb. 2012

Den omöjliga insikten

Ibland avundas jag reklamare, filmare, strategikonsulter och andra vars jobb är att utkristallisera EN tydlig idé, berättelse eller strategi. Som researcher jobbar jag sällan med att identifiera en enda kärna att hänga upp mina rekommendationer på, som researcher är jag snarare oftast tvungen att försöka förklara ett ganska komplext sammanhang av attityder, beteenden, relationer och kontexter och jag kommer fasen aldrig undan med under 100 sidor rapport om jag verkligen ska beskriva tillståndet i en kategori, profilera målgrupperna, identifiera drivkrafter och barriärer, kartlägga alla attityder och sen analysera hur allt hänger ihop. Min hemliga nördiga researcherdröm är att någon gång leverera en enda PowerPoint-slide med en enda insikt som förklarar allt till kund och ändå känna att jag verkligen gjort den bästa möjliga analysen. Men det lär aldrig hända eftersom konsumtionsmönster alltid beror på så många olika saker att alla aspekter och perspektiv är nödvändiga att belysas i slide efter slide efter slide för att den verkliga storyn ska träda fram.

Inga kommentarer: