16 feb. 2012

Tecken på en (över)mogen TV-marknad

Jag plockade upp en DN på flyget hem från Oslo idag och upptäckte en (för oss som jobbat eller jobbar i TV-branschen) intressant sak när jag bläddrade förbi TV-tablåerna i kulturbilagan: Nu är till och med TV-tablån för tittarna indelad efter TV-kanalernas interna kategorisering av TV-dygnet. Det vill säga i tidsblock som motsvarar branschens internbeteckningar Daytime, Prime Access, Prime Time, Late Night och Night. Ja, ni ser det själva i vänstermarginalen på bilden här under.


För mig som jobbat ganska intensivt med TV och TV-research är det här ett intressant - och tydligt - tecken på i vilken extrem mognadsfas TV-marknaden befinner sig, i en så kallad produktlivscykel. Det traditionella tablå-TV-erbjudandet är så cementerat att till och med de interna affärsmässiga tablåblocken kommuniceras mot tittarna utan omsvep, eftersom branschen vet att tittarna vet att det är just precis så här kanalerna delar in TV-dygnet.

Den affärsmässiga indelningen av TV-dygnet i just dessa tablåblock bygger i sin tur naturligtvis på gedigen research av människors tittarvanor. TV-kanalerna har för länge länge sedan förstått hur tittandet ser ut i Daytime. De vet vad som krävs i väg av programinnehåll av en Prime Access-slot, som karaktäriseras av att människor kommer hem från jobbet, tar tag i hushållsbestyr och bara vill ha på teven som sällskap i bakgrunden. Kanalerna programmerar alltid sina starkaste titlar i Prime Time mellan 20.00-22.00, för det tillfälle på dagen då folk har ätit sin middag, lagt de minsta barnen och bara vill sjunka ner i TV-soffan och flyta bort i en bra serie eller en engagerande reality. Och de förstår att lägga det lite tyngre, alternativa eller provokativa innehållet i Late Night för de tittare som sitter kvar själva och vill ha något lite annorlunda att glo på, efter att resten av familjen eller partnern har gått och lagt sig.

TV-kanalerna har identifierat tittarmönstret och de cementerar det ännu hårdare genom att programmera sina tablåer undantagslöst för just det etablerade tittarmönstret. TV-kanalerna och TV-tittarna ligger och frustar tillsammans i ett låst brottargrepp och "outar" alltså till och med sin betongsfasta relation genom DN:s TV-tablå. Mognare än så kan en marknad liksom inte bli innan den börjar ruttna.

Jag tänker dock inte deklarera att "TV:n är död!" eftersom om det är någonting som mediehistorien har lärt oss så är det att medier inte bara trillar av pinn, de nischas. Men det går ändå inte att komma ifrån att TV-äpplet börjar bli lite mjukt innanför skalet och att bruna fläckar går att notera här och där i det nyligen så krispigt gröna. Det låsta grepp som TV-mediet idag befinner sig i blir inte mindre låst av att ingen egentligen uppfunnit några nya programgenrer värda namnet sedan den tiden då SVT lanserade dokusåpan med Expedition Robinson och Femman satte fart på makeover-realityn med Roomservice. Fyran relanserar nu t ex Farmen, som gräddet på moset av relanseringar som nämnda Robinson, Fångarna på fortet och Gladiatorerna...

Skrev jag låst? Jag tror jag skrev låst.

Nej, det existerar helt enkelt inget som helst verkligt nytänkande i den traditionella TV-världen (varken i Sverige eller internationellt) och tablålåsningen är ett av flera tecken på just detta. Vilket i sin tur är ett tecken på att marknaden är just övermogen och att den där produktlivscykelkurvan börjar få så kallad matematiskt negativ lutning. Och även om detta inte är en nyhet för speciellt många är det ändå värt att sparka in den här öppna dörren ännu en gång.

Inga kommentarer: