29 nov. 2011

Disruptionsstressen

Har suttit hela dagen idag i en foresight scenarioplanering och PEST-analys om medias framtid (...!) för något EU-projekt (tror jag), tillsammans med en lös samling professorer från KTH och LTU, utvecklare på Ericsson och en industridesigner (jag var inbjuden i egenskap av "medie- och mediekonsumtionsexpert"). Det ord som flög runt mest frekvent i diskussionen var disruption.

Ordet disruption studsar i och för sig runt ganska mycket i alla möjliga diskussioner nuförtiden, men inom mediesfären är det verkligen ordet med stort O, eftersom den digitaliserade distributionen av media verkar disruptivt för alla medieslag. Det råder helt enkelt en stor stress kring pågående och potentiella mediedisruptioner och alla från forskare till medieföretag tänker just nu väldigt intensivt på de pågående och potentiella disruptionerna inom media.

Dels jagar man disruptioner, dvs försöker förutse var de kommer inträffa härnäst och vilka fenomen och samhällskrafter som har en disruptiv verkan på vad. Alla vill ju vara först med att förstå vilka branscher, affärsmodeller och produkter som kommer att behöva genomgå en radikal omdaning på morgondagens marknad.

Och dels jagas man av disruptioner, dvs verkar inom branscher där olika disruptiva produkter, teknologier och krafter för tillfället omkullkastar det gamla sättet att göra affärer på och tvingar en att uppfinna nya sätt att tjäna pengar på, förutsatt att man inte vill kasta in handduken och konstatera att allt var bättre förr när tidningar var tidningar och det fanns två statsägda TV-kanaler.

Sen finns också motkraften, de som kämpar för att motverka disruptioner eftersom de inte passar in i de etablerade modellerna för HUR SAKER ÄR TÄNKTA ATT FUNGERA. T ex politiker, lagstiftare, marknadsledare och oroliga föräldrar. De är stressade över att medielandskapet svävar iväg från deras finfint ordnade verklighet.

Förutom att disruptionsstressen är en potentiell guldgruva för market researchers som undertecknad (alla måste ju försöka förstå hur nya disruptioner påverkar konsumtionen) så kan jag bara lägga till en sak: Sluta stressa, disruptioner kommer att bli ett permanent marknadstillstånd. Allt utom eventuella meteoriter med kollisionskurs jorden tyder på att teknologin bara precis har börjat skena och att den teknologiska utvecklingen kommer accelerera exponentiellt och skapa disruption på disruption, i bransch efter bransch, vilket i sin tur leder till ytterligare disruptioner. Den huvudsakliga rekommendationen är med andra ord att organisera sig för konstant marknadsentropi och slå sig till ro med att varje dag som man öppnar ögonen kommer att vara som att titta in i ett kalejdoskop och presenteras för en ny verklighet.

Disruption is the (usually deliberate or intended) interruption of normal work or practice. (Wikipedia)

Inga kommentarer: