8 nov. 2011

En till blogg

Hörde nånstans att det lanseras runt 2000 nya bloggar om dagen i Sverige. Här är ännu en. Upprinnelsen är den studie jag för tillfället genomför åt Ericsson, som bland annat gjort det tydligt att en blogg är ett helt centralt verktyg för en betydelsefull existens i den digitala kulturen. I Moskva till exempel, där delar av studiens fältarbete genomfördes, är det bloggarna som driver samhällsutvecklingen. Så jag tänkte att om jag nu ska vara del av en samhällsutveckling och den samhällsutvecklingen i mångt och mycket drivs på av digitaliseringen av allt så måste nog även jag börja existera genom en blogg innan jag upphör att existera överhuvudtaget.

Den här bloggen kommer handla om konsumtion. Inte om att konsumera ditten och datten utan om konsumtion som socialt och psykologiskt fenomen och som teoretiskt begrepp. Det finns en hel drös med konsulter som bloggar om varumärken och det finns en hel generation som bloggar om alla kläder de köper och har på sig. Men jag har ännu inte ramlat på någon som bloggar om den fond mot vilket allt det där sker, nämligen konsumtionen i det här konsumtionssamhället där alla institutioner av betydelse menar att just konsumtionen är svaret på det mesta: Politikerna som vill att vi konsumerar oss ur kris till boom, finansmarkanderna som lånar oss pengar vi aldrig kommer att ha för att själva kunna bygga produkter att spela poker med, marknadsförarna som lovar lycka och trädtoppar bara vi konsumerar just deras pryl. Så. Här är ett försök att göra just det - blogga om KONSUMTIONEN. Det kommer nog bli högt och lågt, stort och smått, allmänt och personligt. Vi får väl se vart det bär.

Inga kommentarer: