19 nov. 2011

Hur svårt ska det enkla vara?

Jag jobbar en hel del med konsumentförståelse inom TV och telekom, två branscher som idag är väldigt inbäddade i teknik hela vägen ut i användarledet. Mer som regel än undantag handlar slutsatser och rekommendationer i research inom dessa sektorer om att förenkla tekniken i olika produkter och tjänster för konsumenten; dvs göra produkterna och tjänsterna mer intuitiva, lättbegripliga, användarvänliga och låta tekniken tjäna konsumenten istället för att konsumenten ska tjäna tekniken. Oerhört självklara saker egentligen och knappast något man ens borde behöva fundera på, påpeka för utvecklarna eller författa långa konsultrapporter om.

Och ändå är det där skon klämmer, gång efter gång efter gång. Alla fattar väl att teknik ska var enkelt - och ändå blir det sällan tillräckligt enkelt.

Jag är inte ingenjör och vet inte riktigt hur komplicerat det är att utveckla tekniska produkter och tjänster, men eftersom det finns ett väldigt stort och känt exempel på ett företag som lyckats förenkla teknik för konsumenten - ja, det handlar om Apple som vanligt - borde väl några fler också kunna lyckas? Jag anar att misslyckandena bland annat handlar om hetsen att snabbt komma ut på marknaden i branscher under ständig och snabb utveckling och att det därför stressas fram och ut produkter och tjänster som kanske fungerar för ingenjörer och teknikfreaks men inte lika bra för oss andra, men om man nu vill gå sin marknad till mötes borde man inte också gå den till mötes i det avseende den skriker högst om?

Jag kan tycka att det nätan är löjligt - och samtidigt ett underbetyg till ett antal branscher - att Apple blivit ett av världens största företag bara på att förvalta den oerhört självklara och enkla insikten att "det ska vara enkelt". Man skulle gärna vilja tro att det krävdes lite mer "rocket science" för att bli världens ledande bolag och mest älskade varumärke, men tydligen icke. Precis så lite krävs för att göra konsumenter glada - och ändå misslyckas de allra flesta teknikföretag med detta om och om igen.

Inga kommentarer: