30 nov. 2011

Tillfälliga företag

Kvällsjobbar med att få färdigt en rapport och bläddrar runt i ett transkript från en intervju jag gjorde med Jay Cousins för några veckor sedan. Han pratar bland annat om planned obsolescence (planerat åldrande) och hur t ex den första glödlampan som producerades fortfarande lyser, eftersom den i grund och botten var designad att hålla för alltid. Problemet var bara att det inte fanns någon långsiktig affär i att sälja evigt fungerande glödlampor så branschföreningen för den amerikanska glödlampsindustrin satte sig ner och bestämde gemensamt hur länge en vanlig glödlampa ska hålla.

Det här, tänker nog de flesta affärsmän och marknadsförare, är ett lysande (ha ha) exempel på begåvat affärstänkande. Men det ställer också hela den moderna ekonomins grundfråga på sin spets: Är syftet med att skapa och producera saker att tillfredsställa människors behov och önskemål eller är det att fortsätta tjäna pengar för evigt?

De flesta företag använder, skulle jag vilja påstå, det förra (att tillfredsställa behov och önskemål) som alibi för att få fortsätta tjäna pengat i all evighet. Men i begynnelsen var väl prioritetsordningen tänkt att vara tvärtom?

Och det ställer i sin tur frågan om företagets existensberättigande på sin spets: Måste målsättningen med ett företag alltid vara att det ska existera för alltid och tjäna pengar för evigt? Ja, vi har lärt oss att det är det utlimata målet, men betyder det verkligen att det måste vara så?

Tänk en ny tanke. Tänk: Tillfälliga företag. Företag som skapas för att tillfredsställa ett specifikt behov eller önskemål och som lägger ner när de har lyckats med det. Är det en helt vansinnig tanke?

Det finns i alla fall två skäl för att det inte är vansinnigt: (1) Vi konsumenter skulle slippa bli påprackade tusentals onödiga produkter som vi egentligen inte vill ha men som något företag praktiskt taget trycker ner i halsen på oss för att fortsätta tjäna pengar till varje pris. (2) Planetens miljö och naturresuser skulle må lite bättre. Och det finns numera också ett sammanhang där tillfälliga företag existerar: På den digitala marknaden. Och om den digitala marknaden är framtiden kanske tillfälliga företag blir en realitet som förändrar vårt sätt att förstå företagandet.

Inga kommentarer: